Bootcamp Debatteren

Data voor deze training:
3 februari 2020
De DebatAcademie en de Agri Food Academy organiseren het Bootcamp Debatteren 2020.

Het Bootcamp Debatteren is een intensief trainingsprogramma van vijf dagdelen voor mensen op senior- en managementniveau. Deze training is speciaal ontwikkeld voor deelnemers die krachtiger willen overkomen in vergaderingen, mediaoptredens en op congressen.

De afgelopen jaren is de geloofwaardigheid en de overtuigingskracht van de deskundige aan inflatie onderhevig. Veel mensen denken dat, wanneer ze wetenschappelijk bewijs of de redelijkheid aan hun zijde hebben, ze mensen van mening kunnen veranderen. Helaas ligt dit een stuk complexer.

Het vraagt veel training om je overtuigingskracht en je invloed op een publiek te vergroten.

We trainen je in kritisch luisteren, sterk argumenteren, overtuigend formuleren, spreken met impact, helder denken, het weerleggen van argumenten en inspirerend spreken, kortom succesvol communiceren.

Programma 2020:
Extra onderdeel
Vrijdagmiddag 17 januari 2020 12.00–17.00 Masterclass Speechen als Obama in Markelo
(De Hoestinkhof, Stationsweg 22A, 7475 NN Markelo)
Dagdeel 1 en 2
Maandag 3 februari 2020 9.30–17.00 Debatteren: de basis; beleidsdebatteren
(Schuttelaar & Partners, Zeestraat 84, 2518 AD Den Haag)
Dagdeel 3 en 4
Maandag 2 maart 2020 9.30–17.00 Debatteren, de verdieping: interrumperen en snel reageren
(Locatie wordt nog bekendgemaakt)
Debattoernooi(en)
– Zaterdag 14 maart 2020 9.30–18.00 Brabants Debattoernooi
(Oncle Jean, Ginnekenweg 338, 4835 NM Breda)
– Zaterdag 28 maart 2020 9.30–18.00 NK Beleidsdebatteren in Eindhoven
(Aula Technische Universiteit Eindhoven, Den Dolech 2, 5612 AZ)
Dagdeel 5
Maandag 6 april 2020 12.00–17.00 Afronding Bootcamp Debatteren, diploma-uitreiking
(Locatie wordt nog bekendgemaakt)

Inschrijvingskosten: € 3.250,- exclusief BTW
Aanmelden en daarna lid worden van het Agri Food Debat Netwerk? Neem dan rechtstreeks contact op.

Overtuigingskracht hangt af van:

  • De geloofwaardigheid van de spreker. Wat moet je zeggen om geloofwaardigheid te zijn voor een neutraal, gemêleerd publiek of vijandig publiek?
  • De argumentatie van de spreker. Welke argumenten kies je om neutraal, gemêleerd of vijandig publiek te overtuigen?
  • De verpakking van je argumentatie. De manier waarop je je argumenten formuleert en onderbouwt, bepaalt of je argumenten ook worden geaccepteerd.
  • De manier waarop je de tegenargumenten van je opponenten weerlegt. Een publiek debat win je door het belangrijkste argument van je opponent geloofwaardig te weerleggen of te neutraliseren.
  • Je snelheid van denken. De meeste mensen bedenken het beste argument als ze onderweg naar huis zijn in plaats van tijdens het debat.
  • Je inlevingsvermogen. Hoe beter je je kunt inleven in je publiek, hoe beter je het kunt bedienen van goede argumenten, goede voorbeelden en goede tegenargumenten.
  • Je luistervaardigheid. Hoe beter je hoort wat de ander echt zegt, hoe beter je daar adequaat op kunt reageren. Vaak is men door de stress van het moment en de snelheid van spreken niet in staat om echt te luisteren.
  • Een goede presentatie. Lichaamshouding, mimiek, non-verbale communicatie, charisma, stemgebruik en -volume bepalen of de inhoud die gebracht wordt ook geloofd en geaccepteerd en overgenomen wordt.

<< terug naar HOME Agri Food Academy>>

De docent(en) bij deze training:

Gijs Weenink
Gijs Weenink is al meer dan 25 jaar een voorloper in op het gebied van debatteren in Nederland en Europa. Hij leidde 2.500 Lagerhuisdebatten met 250.000 deelnemers in 20 landen van Europa en hij gaf 2.500 trainingen aan 25.000 deelnemers. Daarnaast treedt hij regelmatig op als dagvoorzitter en spreker op congressen. Het Lagerhuisdebat is altijd het hoogst gewaardeerde onderdeel op congressen. Hij was de debatexpert en -trainer in het winnende campagneteam van Jan Peter Balkenende in 2006 en campagneleider en adviseur in verschillende winnende campagnes.