Crisismanagement

Crisismanagement

Een incident komt altijd onverwacht. Zonder een doordachte aanpak kan een incident uitgroeien tot een crisis met blijvende reputatieschade voor jouw organisatie. Hoewel elke crisis uniek is, kan een goede voorbereiding de impact aanzienlijk beperken. In deze training leer je op welke zaken je kunt voorbereiden en waar je handboek in moet voorzien.  Kortom een training van handboek naar praktijk.

 

Dit ga je leren:

Een incident komt altijd onverwacht. Zonder een doordachte aanpak kan een incident uitgroeien tot een crisis met blijvende reputatieschade voor jouw organisatie. Hoewel elke crisis uniek is, kan een goede voorbereiding de impact aanzienlijk beperken.

In deze training krijg je de tools en inzichten om snel en strategisch te handelen in tijden van hectiek. Door het kleinschalige karakter van de training is er volop ruimte om je eigen crisisstrategie te toetsen. Je werkt in een kleine groep een ‘worst case scenario’ uit en ervaart of je in staat bent om:

  • Snel een crisisdiagnose te stellen en de juiste strategische uitgangspunten te formuleren.
  • Effectief samen te werken met stakeholders zoals de NVWA, ketenpartners en certificatie-instellingen.
  • De verschillende fasen van een crisis te herkennen en te sturen op impactbeperking.
  • Praktische crisismanagement-tools toe te passen binnen uw eigen organisatie.

Je zult merken dat een goede voorbereiding het verschil maakt: ook in een onvoorspelbare crisis behoud je de regie en beperkt je de schade.

 

Dit ga je leren:

Een incident komt altijd onverwacht. Zonder een doordachte aanpak kan een incident uitgroeien tot een crisis met blijvende reputatieschade voor jouw organisatie. Hoewel elke crisis uniek is, kan een goede voorbereiding de impact aanzienlijk beperken.

In deze training krijg je de tools en inzichten om snel en strategisch te handelen in tijden van hectiek. Door het kleinschalige karakter van de training is er volop ruimte om je eigen crisisstrategie te toetsen. Je werkt in een kleine groep een ‘worst case scenario’ uit en ervaart of je in staat bent om:

  • Snel een crisisdiagnose te stellen en de juiste strategische uitgangspunten te formuleren.
  • Effectief samen te werken met stakeholders zoals de NVWA, ketenpartners en certificatie-instellingen.
  • De verschillende fasen van een crisis te herkennen en te sturen op impactbeperking.
  • Praktische crisismanagement-tools toe te passen binnen uw eigen organisatie.

Je zult merken dat een goede voorbereiding het verschil maakt: ook in een onvoorspelbare crisis behoud je de regie en beperkt je de schade.

Voor wie?

Werk je in de agri- en foodsector en draagt je verantwoordelijkheid op het gebied van kwaliteit, veiligheid of communicatie? Of je nu bestuurder, riskmanager, kwaliteitsmanager, communicatieadviseur, dierenarts, inspecteur of toezichthouder bent – in tijden van crisis wordt er op jouw gerekend. Een crisis beheersen vraagt om samenwerking tussen verschillende disciplines, waarbij een snelle en effectieve interactie cruciaal is. In deze training leer je hoe je, samen met andere professionals, de regie behoudt en de impact van een crisis minimaliseert.

Kosten

De investering voor deze training is € 1295,- excl. BTW 

Programma

8.30 uur Ontvangst met koffie 

9.00 uur Start training 

Incidenten: wie doet wat?
De General Food Law schept het wettelijk kader voor de veilige productie van voedsel. In het geval van een incident is hierin ook geregeld wat van iedereen wordt verwacht. In dit onderdeel van de training wordt ingegaan op de verschillende rollen en verantwoordelijkheden van de overheid en het bedrijfsleven.

En toen was het mis...
Spreker: Rob Baan – Koppert Cress
Tien jaar na de EHEC-crisis scheerde Koppert Cress langs de rand van de afgrond. De lockdowns in de Covid-19-pandemie kostten het bedrijf miljoenen aan omzet. Wat zijn de lessen hier hieruit geleerd worden? Rob deelt zijn ervaringen vanuit het perspectief van de sector, de onderneming en de ondernemer als mens. 

12.00 uur Lunch

Crisismanagement: Regie op crisis

  • Valkuilen en oplossingen
  • De crisisorganisatie

Crisiswoordvoering

  • Betekenis en belang van reputatiemanagement
  • De basisuitgangspunten voor crisiscommunicatie
  • De rol van social media tijdens een crisis
  • De do’s en don’ts

Crisissimulatie - Zelf aan de slag
De middag bestaat uit een crisissimulatie. U ervaart aan den lijve wat er allemaal op u afkomt en hoe een situatie snel kan veranderen.

Draaiboek crises
Wat maakt het verschil tussen reactief zijn (en achter de feiten aan lopen) of het initiatief houden

16.45 uur Evaluatie training

17.00 uur Netwerkborrel

Inhoud van de training

  • Risicomanagement & Organisatie: verschil tussen proactief en reactief
  • Risico’s & Stakeholders: zelf aan de slag met  identificeren en prioriteren
  • Crisisorganisatie & Crisismanagement: de regie hebben en houden
  • Het handboek, de eisen en de inhoud, en tenslotte: 
  • Het leiding geven aan een crisis(team)

Crisissimulatie: zelf aan de slag
Een deel van de training bestaat uit een oefening in kleine(re) teams. Ervaar zelf wat er in korte tijd zoal kan gebeuren. De opdracht is: stel een diagnose en formuleer strategische uitgangspunten.