Crisismanagement |
CrisismanagementEen incident komt altijd onverwacht. Zonder een doordachte aanpak kan een incident uitgroeien tot een crisis met blijvende reputatieschade voor jouw organisatie. Hoewel elke crisis uniek is, kan een goede voorbereiding de impact aanzienlijk beperken. In deze training leer je op welke zaken je kunt voorbereiden en waar je handboek in moet voorzien. Kortom een training van handboek naar praktijk. |
Dit ga je leren:
Een incident komt altijd onverwacht. Zonder een doordachte aanpak kan een incident uitgroeien tot een crisis met blijvende reputatieschade voor jouw organisatie. Hoewel elke crisis uniek is, kan een goede voorbereiding de impact aanzienlijk beperken.
In deze training krijg je de tools en inzichten om snel en strategisch te handelen in tijden van hectiek. Door het kleinschalige karakter van de training is er volop ruimte om je eigen crisisstrategie te toetsen. Je werkt in een kleine groep een ‘worst case scenario’ uit en ervaart of je in staat bent om:
Je zult merken dat een goede voorbereiding het verschil maakt: ook in een onvoorspelbare crisis behoud je de regie en beperkt je de schade.
Voor wie?
Werk je in de agri- en foodsector en draagt je verantwoordelijkheid op het gebied van kwaliteit, veiligheid of communicatie? Of je nu bestuurder, riskmanager, kwaliteitsmanager, communicatieadviseur, dierenarts, inspecteur of toezichthouder bent – in tijden van crisis wordt er op jouw gerekend. Een crisis beheersen vraagt om samenwerking tussen verschillende disciplines, waarbij een snelle en effectieve interactie cruciaal is. In deze training leer je hoe je, samen met andere professionals, de regie behoudt en de impact van een crisis minimaliseert.
Kosten
De investering voor deze training is € 1295,- excl. BTW
Programma
8.30 uur Ontvangst met koffie
9.00 uur Start training
Incidenten: wie doet wat?
De General Food Law schept het wettelijk kader voor de veilige productie van voedsel. In het geval van een incident is hierin ook geregeld wat van iedereen wordt verwacht. In dit onderdeel van de training wordt ingegaan op de verschillende rollen en verantwoordelijkheden van de overheid en het bedrijfsleven.
En toen was het mis...
Spreker: Rob Baan – Koppert Cress
Tien jaar na de EHEC-crisis scheerde Koppert Cress langs de rand van de afgrond. De lockdowns in de Covid-19-pandemie kostten het bedrijf miljoenen aan omzet. Wat zijn de lessen hier hieruit geleerd worden? Rob deelt zijn ervaringen vanuit het perspectief van de sector, de onderneming en de ondernemer als mens.
12.00 uur Lunch
Crisismanagement: Regie op crisis
Crisiswoordvoering
Crisissimulatie - Zelf aan de slag
De middag bestaat uit een crisissimulatie. U ervaart aan den lijve wat er allemaal op u afkomt en hoe een situatie snel kan veranderen.
Draaiboek crises
Wat maakt het verschil tussen reactief zijn (en achter de feiten aan lopen) of het initiatief houden
16.45 uur Evaluatie training
17.00 uur Netwerkborrel
Incompany
Een in-company training wordt verzorgd op de locatie van jouw keuze en volledig afgestemd op de professionals van jouw organisatie of instelling. Dit kan een training zijn uit ons reguliere trainingaanbod. Maar we verzorgen ook trainingen op maat.
De voordelen van een in-company training:
Wil je meer weten over wat wij voor jouw instelling of bedrijf kan betekenen? Neem contact met ons om vrijblijvend je wensen met ons te bespreken.
Frank Peters is directeur bij communicatieadviesbureau Virtus Communications. Hij is meer dan 30 jaar actief in de communicatie-advieswereld en gespecialiseerd in reputatiemanagement, issues-management en crisis-communicatie. | |
Pieter Cloo is een ervaren crisismanager. De rode draad door de loopbaan van Pieter Cloo is crisismanagement. Betrokken bij 40 crises bij publieke en private ondernemingen/organisaties waaronder landbouw. | |
Glenn Schoen is een ervaren en internationaal erkend specialist in het trainen en adviseren van tientallen bedrijven, overheidsonderdelen en internationale instellingen bij het voorbereiden op en ondersteunen tijdens crisissituaties, van internationale multinationals tot onderdelen van de VN en de Nederlandse overheid. | |
![]()
| Rob Baan is oprichter, oud-CEO en de huidige voorzitter van de Raad van Commissarissen van Koppert Cress. Koppert Cress teelt natuurlijke, innovatieve ingrediënten, die wereldwijd in de horeca worden gebruikt om de smaak, geur en presentatie van hun gerechten te intensiveren. Het assortiment bestaat uit vers gekiemde plantjes (cressen) en andere eetbare bloemen en bladeren (specialties) verzameld van 100% natuurlijke, aromatische planten. Tien jaar na de EHEC-crisis scheerde Koppert Cress langs de rand van de afgrond. De lockdowns in de Covid-19-pandemie kostten het bedrijf miljoenen aan omzet. Wat zijn de lessen hier hieruit geleerd worden? Rob deelt zijn ervaringen vanuit het perspectief van de sector, de onderneming en de ondernemer als mens. |
Dit ga je leren:
Een incident komt altijd onverwacht. Zonder een doordachte aanpak kan een incident uitgroeien tot een crisis met blijvende reputatieschade voor jouw organisatie. Hoewel elke crisis uniek is, kan een goede voorbereiding de impact aanzienlijk beperken.
In deze training krijg je de tools en inzichten om snel en strategisch te handelen in tijden van hectiek. Door het kleinschalige karakter van de training is er volop ruimte om je eigen crisisstrategie te toetsen. Je werkt in een kleine groep een ‘worst case scenario’ uit en ervaart of je in staat bent om:
Je zult merken dat een goede voorbereiding het verschil maakt: ook in een onvoorspelbare crisis behoud je de regie en beperkt je de schade.
Voor wie?
Werk je in de agri- en foodsector en draagt je verantwoordelijkheid op het gebied van kwaliteit, veiligheid of communicatie? Of je nu bestuurder, riskmanager, kwaliteitsmanager, communicatieadviseur, dierenarts, inspecteur of toezichthouder bent – in tijden van crisis wordt er op jouw gerekend. Een crisis beheersen vraagt om samenwerking tussen verschillende disciplines, waarbij een snelle en effectieve interactie cruciaal is. In deze training leer je hoe je, samen met andere professionals, de regie behoudt en de impact van een crisis minimaliseert.
Kosten
De investering voor deze training is € 1295,- excl. BTW
Programma
8.30 uur Ontvangst met koffie
9.00 uur Start training
Incidenten: wie doet wat?
De General Food Law schept het wettelijk kader voor de veilige productie van voedsel. In het geval van een incident is hierin ook geregeld wat van iedereen wordt verwacht. In dit onderdeel van de training wordt ingegaan op de verschillende rollen en verantwoordelijkheden van de overheid en het bedrijfsleven.
En toen was het mis...
Spreker: Rob Baan – Koppert Cress
Tien jaar na de EHEC-crisis scheerde Koppert Cress langs de rand van de afgrond. De lockdowns in de Covid-19-pandemie kostten het bedrijf miljoenen aan omzet. Wat zijn de lessen hier hieruit geleerd worden? Rob deelt zijn ervaringen vanuit het perspectief van de sector, de onderneming en de ondernemer als mens.
12.00 uur Lunch
Crisismanagement: Regie op crisis
Crisiswoordvoering
Crisissimulatie - Zelf aan de slag
De middag bestaat uit een crisissimulatie. U ervaart aan den lijve wat er allemaal op u afkomt en hoe een situatie snel kan veranderen.
Draaiboek crises
Wat maakt het verschil tussen reactief zijn (en achter de feiten aan lopen) of het initiatief houden
16.45 uur Evaluatie training
17.00 uur Netwerkborrel
Inhoud van de training
Crisissimulatie: zelf aan de slag
Een deel van de training bestaat uit een oefening in kleine(re) teams. Ervaar zelf wat er in korte tijd zoal kan gebeuren. De opdracht is: stel een diagnose en formuleer strategische uitgangspunten.
Incompany
Een in-company training wordt verzorgd op de locatie van jouw keuze en volledig afgestemd op de professionals van jouw organisatie of instelling. Dit kan een training zijn uit ons reguliere trainingaanbod. Maar we verzorgen ook trainingen op maat.
De voordelen van een in-company training:
Wil je meer weten over wat wij voor jouw instelling of bedrijf kan betekenen? Neem contact met ons om vrijblijvend je wensen met ons te bespreken.
Frank Peters is directeur bij communicatieadviesbureau Virtus Communications. Hij is meer dan 30 jaar actief in de communicatie-advieswereld en gespecialiseerd in reputatiemanagement, issues-management en crisis-communicatie. | |
De rode draad door de loopbaan van Pieter Cloo is crisismanagement. Pieter Cloo is een ervaren crisismanager. Betrokken bij 40 crises bij publieke en private ondernemingen/organisaties waaronder landbouw. | |
Glenn Schoen is een ervaren en internationaal erkend specialist in het trainen en adviseren van tientallen bedrijven, overheidsonderdelen en internationale instellingen bij het voorbereiden op en ondersteunen tijdens crisissituaties, van internationale multinationals tot onderdelen van de VN en de Nederlandse overheid. | |
![]() | Rob Baan is oprichter, oud-CEO en de huidige voorzitter van de Raad van Commissarissen van Koppert Cress. Koppert Cress teelt natuurlijke, innovatieve ingrediënten, die wereldwijd in de horeca worden gebruikt om de smaak, geur en presentatie van hun gerechten te intensiveren. Het assortiment bestaat uit vers gekiemde plantjes (cressen) en andere eetbare bloemen en bladeren (specialties) verzameld van 100% natuurlijke, aromatische planten. Tien jaar na de EHEC-crisis scheerde Koppert Cress langs de rand van de afgrond. De lockdowns in de Covid-19-pandemie kostten het bedrijf miljoenen aan omzet. Wat zijn de lessen hier hieruit geleerd worden? Rob deelt zijn ervaringen vanuit het perspectief van de sector, de onderneming en de ondernemer als mens. |